Guiden til det gode måltid


Køkkenleder Pernille Meltofte har formuleret en guide til det gode pædagogiske måltid:

 

1. Vi taler positivt om maden. Vores attitude og holdning til måltiderne smitter af på børnene. Vi kan tale om duft, farver, genkendelighed eller smag.

 

2. Vi giver børnene opgaver, der involverer dem i måltidet som f.eks. borddækning, dele maden ud, rydde af bordet osv.

 

3. Vi sætter god tid af til måltiderne.

 

4. Vi anretter maden sådan, at den præsenterer sig godt.

 

5. Børn og personale sidder sammen under hele måltidet.

 

6. Det kan være en fordel at sætte et kræsent barn ved siden af et madmodigt barn, da erfaring viser, at madmodet smitter af på det kræsne barn.

 

7. Vi skaber ro og positiv stemning ved bordet ved bl.a. at vælge samtaleemner, der involverer børnene.

 

8. Personalet spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene, dvs. smagsprøver af det fælles måltid. Dette understreger, at det er et fælles måltid, hvilket kan motivere de madskeptiske/kræsne børn til at smage på mere!

 

Acceptér cookies

Denne hjemmeside gør brug af cookies. Vi bruger cookies til at lære, hvordan hjemmesiden bliver anvendt, så vi kan forbedre brugervenligheden.

Når du har accepteret cookies, kan du altid fjerne dem igen ved at slette dem i din browser.